Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2024 yılı trafik istatistiklerini açıkladı. Son 23 yılda araç sayısının 8,5 milyondan 32 milyona yükseldiğini belirten Bakan Uraloğlu, bölünmüş yol ağının da 6 bin 101 kilometreden 29 bin 771 kilometreye çıkarıldığını vurguladı. Bu gelişmeler, karayolu taşımacılığındaki önemli artışı gözler önüne seriyor. Ortalama seyahat hızı da saatte 40 kilometreden 90 kilometreye yükseldi. Bakan, bu yatırımların ülke ekonomisine ve vatandaşların yaşam kalitesine olumlu etkilerini dile getirdi. Bin kişi başına düşen otomobil sayısı 194'e ulaşırken, taşıt hareketliliği de 2003 yılında 52,3 milyar taşıt-kilometreden 2024 yılında 163 milyara ulaştı. Bu rakam, 2003 yılına göre üç katlık bir artışı temsil ediyor. Bu artışın, ekonomik büyüme ve nüfus artışıyla doğru orantılı olduğu düşünülüyor.

Büyük Şehirlerde Yoğunluk Artışı

Trafik hacminin en yoğun olduğu noktalar, büyük şehirlerdeki köprüler ve ana arterler oldu. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden günlük yaklaşık 240 bin, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nden ise yaklaşık 190 bin araç geçiyor. İstanbul Havalimanı bağlantı yolları ve İstanbul-Kocaeli devlet yolunun bazı kesimlerinde günlük trafik 100 binin üzerine çıktı. İzmir şehir merkezinde 80 bin, Konya şehir geçişinde ise 100 bini aşan araç sayısı ölçüldü. Ankara'da Esenboğa Havalimanı bağlantı yolu ve Ankara-Gölbaşı arasında günlük trafik 70-80 bin araç seviyelerinde seyretti. Ankara-Sincan-Yenikent güzergahında ise bazı noktalarda günlük trafik, 100 bini aştı. Eskişehir Çevre Yolu'nda 80 bin, Gaziantep Organize Sanayi Bölgesi'ne ulaşım sağlayan yolda ise 70 bin araçlık günlük trafik yoğunluğu ölçüldü. Samsun Çevre Yolu'nda ise günlük trafik 60 bine ulaştı. Karadeniz Sahil Yolu'nun Trabzon geçişinde ise 90 bin aracı aşan günlük trafik yoğunluğu tespit edildi. Bursa-Karacabey yolunda da 70 binin üzerinde araç geçişi gerçekleşti.

Otoyol Trafiği

Otoyol ağındaki trafik yoğunluğu da dikkat çekici seviyelerde. Çatalca-İzmit ve Mahmutbey-Çamlıca güzergahlarında 100 bin, Kuzey Marmara Otoyolu'nun çeşitli noktalarında 90 bin araca ulaşan günlük trafik yoğunluğu tespit edildi. Ankara ve Bursa Çevre Yolları'nın bazı kesimlerinde 110 bin, İzmir Çevre Yolu'nda ise 120 bine ulaşan günlük trafik hacmi ölçüldü. Adana Çevre Yolu'nda ise günlük 90 bin araçlık trafik yoğunluğu tespit edildi. Antalya-Alanya yolu ise yaz aylarında günlük 60 bin aracı bulan trafik yoğunluğu ile dikkat çekiyor. Bu veriler, karayolu altyapısı yatırımlarının önemini bir kez daha ortaya koyuyor.

Trafik Yönetimi ve Altyapı

Bu yüksek trafik hacmi, trafik yönetimi sistemlerinin geliştirilmesi ve altyapı yatırımlarının sürdürülmesi gerekliliğini vurguluyor. Bakan Uraloğlu'nun açıklamaları, Türkiye'nin karayolu taşımacılığı sektöründe yaşadığı büyük dönüşümü ve gelecek için yapılması gerekenleri gözler önüne seriyor. Yoğunluk yaşanan bölgelerde trafik akışını düzenlemek ve güvenliği sağlamak için yeni stratejiler geliştirilmesi gerekiyor. Ayrıca, artan trafik yüküne dayanıklı ve sürdürülebilir bir altyapı oluşturmak için daha fazla yatırıma ihtiyaç duyuluyor. Bu, hem ekonomik büyüme hem de vatandaşların yaşam kalitesi açısından büyük önem taşıyor.